lördag 6 februari 2010

Första fredagen

Då kom den första fredagen till Prag. Dagen på jobbet var en enda lång nedräkning, det var inte så hög nivå på någon på kontoret faktiskt. Rätt gött.

Eftersom Sveriges partyelit kommer ner om ca en månad så var det dags för KRZ att börja rekognisera. Kollade upp lite olika alternativ och hittade ett som verkade lovade, Rodast FX , inte så långt ifrån där jag bor faktiskt så det verkade som ett bra förstaställen att checka av.

Men först fick det bli middag med egen förfest.



Hittade ett rätt schysst place med en homosexuell servitör som försökte prata norska med mig. Det gick inge vidare. Fyllde magen med en pizza, tre fantastiskt goda Stella för 150 kronor(första fredagen får man ha spenderarbyxorna på) och insåg att jag inte haft något nikotinintag på nästan en vecka. Känslan blev mer och mer påtaglig. Inser att jag måste köpa cigg. Men klockan är bara halv nio. Jag kan inte gå till Rodast nu. Jag går och letar efter ett lagom ölhak och hamnar på ett ställe som vi var på när gänget var nere över nyår. Köper öl, cigg och sätter mig.

Eftersom vi var mer eller mindre ensamma på stället sist vi var där,då det var nyårsdagen, hade jag ingen koll på vad det var för klientel på stället. Jag inser att jag hamnat på en ungdomsgård. Det är tjeckiska skolungdomar med collegetröjor, slitna skor och hästsvansar som ser ut att gå på Treblinka High. Ratiot räknades till 22 snubbar och 5 tjejer varav två efter 5 öl man övervägde som liggbara tack vare grov översminkning.

Jag bestämmer mig i alla fall att gå vidare till Rodast FX. Glider in i lokalen och inser snabbt att jag är först på stället. Positionerar mig strategiskt i baren och börjar tjöta med bartendern. Jag förstår ganska snabbt efter att ha samtalat en stund med honom att det här kommer nog inte bli en helt "rocking" kväll här. Bartenderna tar ett par shots själva i smyg och skjuter papper med sugrör medan chefen glider runt och skriker om ett papper som jag antar är arbetsschema.

Nej, det kommer nog inte bli en rocking kväll. Jag härdar ut till klockan halv ett sedan jag ger upp och beger mig hem. Öppnar cigg paketet och ser att jag bara har 5 cigg kvar. På 3.5 timmar har jag streckrökt 15 cigg. Bra jobbat. Min hals mår som förståeligt, sådär idag.

Ikväll ska jag dricka öl med en kollega och hennes man. Det är gott med öl.

Nu ska jag iväg på stan och fixa metrokort och tjeckisk telefon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar