onsdag 22 juli 2009

Ingen PR verkligen bra PR?


Apple har en väldigt speciell företagskultur. Genom att aldrig förmedla något kring deras produkter eller någonsin låta anställda uttala sig om kommande lanseringar har både konkurrenter och journalister lockats av Apple. Steve Jobs operation höll exempelvis hemlig i månader efter att den genomförts.

Apple är ett av de företag som trots finanskrisen har gått väldigt bra. Under andra kvartalet såldes över 5 miljoner iPhones. Det är rätt bra. Fast frågan är till vilket pris deras kommunikationsstrategi är framgångsrik.

I Hongkong tog en 25 åring man sitt eget liv genom att hoppa från ett tak för att han hade slarvat bort en iPhone.

Mannens jobb var att ansvara och skicka prototyper av nya mobiltelefoner till Apple. En dag märkte han att en av de 16 prototyperna fattades. Vänner till den avlidne har sedan berättat att säkerhetsvakter kommit hem till 25åringen, letat igenom lägenheten,slagit honom och frihetsberövat utan att ha hittat något prototyp.

Man sammankopplar nu hans död med Apple's företagskultur och man kan fråga sig hur högt pris Apple's kommunikationsstragi verkligen är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar